Metody znakowania odzieży
Znakowanie odzieży sportowej, firmowej czy tej prywatnej to metoda bardzo znana już od dawna. Jest wiele sposobów wykonania nadruku, zaczynając od sitodruku po sublimację. Każdy dostępny wariant znakowania odzieży jest zależny od rodzaju materiału, z którego ta odzież jest wykonana i formatu, który ma być zastosowany. Jakie są więc najpopularniejsze metody znakowania odzieży? Która metoda będzie się sprawdzać najlepiej? Wszystkie istotne informacje znajdziecie Państwo w tym poradniku!
Najpopularniejsze metody znakowania odzieży (firmowej, sportowej)
Istnieje wiele metod znakowania odzieży i dotyczy to zarówno ubrań firmowych, sportowych jak i naszych prywatnych (np. koszulki na imprezę urodzinową). Gdy rozważamy pierwszą i drugą grupę, warto wybrać taki sposób gwarantujący trwałość i odporność na zanieczyszczenia czy warunki atmosferyczne.
Gdy już zapadnie decyzja o znakowaniu odzieży, warto zastanowić się, jaka metoda znakowania odzieży będzie odpowiednia dla naszych tkanin. Każda drukarnia pomoże w wyborze i zaplanowaniu idealnego nadruku na Państwa ubrania. Mimo to warto znać metody znakowania i wiedzieć, gdzie najlepiej się sprawdzają.
Haft komputerowy
Jest to jeden z najbardziej eleganckich sposobów na znakowanie odzieży. Jego estetyczny wygląd i wysoka trwałość powodują, że jest bardzo często stosowany na odzieży roboczej.
Haft komputerowy odporny jest na pranie w wysokich temperaturach, a także wykazuje dużą odporność na czynniki atmosferyczne, zapewniając trwałość nadruku.
Haft doskonale sprawdza się także jako ozdoba polarów, ręczników i koców, czyli tych materiałów o grubszej tkaninie. Praca maszyny jest bardzo szybka i daje możliwość haftowania kilkoma kolorami jednocześnie. Nici w różnych barwach połączone są z igłami maszyny. Duża ilość nakłuć pozwala wykonać precyzyjne logo czy napis. Jednak warto zaznaczyć, że ta metoda znakowania nie jest przeznaczona do tkanin delikatnych czy śliskich. Haft komputerowy wykonywany jest na napiętym materiale, przez co może spowodować jego uszkodzenie.
Przy tej metodzie możliwe jest użycie wielu kolorów nici, dzięki temu nasze logo czy znak towarowy może być wielobarwny. Samo nanoszenie haftu na ubranie rozpoczyna się od przeniesienia wzoru na grafikę wektorową. Wiadomo, im mniejszy obraz, tym mniej szczegółowy wzór. Haft idealnie sprawdza się do drukowania na odzieży imienia czy nazwy firmy.
Termotransfer - Flex i Flock ("meszek")
Nowoczesna metoda nadruku, jaką jest termotransfer daje nam możliwość wybrania dwóch rodzajów folii — flex i flock. Różnica pomiędzy tymi foliami jest taka, że folia flex jest gładką powierzchnią, a folia flock posiada zamszową strukturę wyczuwalną pod palcami. Metoda ta, przy zastosowaniu obydwóch typów folii, polega na przeniesieniu gotowego wzoru na ubranie za pomocą specjalistycznej prasy. Urządzenie musi być rozgrzane do odpowiedniej temperatury, tak by folia flex czy flock mogła zostać zgrzana z docelowym materiałem. Trwa to maksymalnie kilkanaście sekund. Sam proces nanoszenia poprzedzony jest precyzyjnym określeniem miejsca nadruku, ustawieniem go i podsypanie specjalnym klejem (nie pozostawia on żadnych śladów). Tak wykonany nadruk daje gwarancję, że grafika się nie przesunie. Jest on także odporny na ścieranie czy odbarwienia.
Warto zaznaczyć, że obie te folie pozwalają na nanoszenie tylko jednokolorowych grafik czy napisów. Metoda termotransferu daje możliwość znakowania nawet jednej sztuki odzieży z zachowaniem eleganckiego wykonania. Doskonale sprawdza przy znakowaniu odzieży firmowej, materiałów poliestrowych, filcu, na bawełnie czy flizelinie.
Termotransfer idealnie nadaje się do odzieży sportowej, elastycznych materiałów, a także to nieco bardziej nietypowych elementów ubrania jak mankiety, kołnierze czy kieszonki. Metoda ta zalecana jest do wykonywania grafik o niewielkiej szczegółowości czy napisów.
Sitodruk
Jest to sposób znakowania, który polega na nakładaniu farby bezpośrednio na materiał i odbywa się za pomocą specjalnie przystosowanych matryc. Sitodruk pozwala na łączenie i mieszanie kolorów, dając możliwość precyzyjnego odwzorowania szczegółów.
Dużą zaletą sitodruku jest to, że sprawdza się na koszulkach polo, koszulkach t-shirt, bluzach, a także na materiałach płaskich jak papier czy folia do naklejania.
Wysoka trwałość i odporność na pranie to cechy charakterystyczne nadruków wykonywanych tą metodą. Jednym ze sposobów ochrony kolorowych materiałów pod nadruk jest zastosowanie specjalnej warstwy białego podkładu. Należy także wspomnieć, że każdy kolejny kolor to osobna warstwa (dodatkowo płatna), dlatego sitodruk nie jest zalecany przy niskich nakładach.
Druk cyfrowy
Druk cyfrowy świetnie sprawdzi się w przypadku zamawiania niewielkiej liczby produktów. Pozwala on na identycznie odwzorowanie grafiki wraz z cieniami czy nasyceniem kolorów. Doskonałe odwzorowanie nie wymaga nakładania dodatkowych warstw kolorystycznych.
Odzież z nadrukiem cyfrowym nie traci swoich właściwości. W dalszym ciągu jest elastyczna i miła w dotyku. Druk cyfrowy wykorzystywany jest przede wszystkim do odwzorowania zdjęć pamiątkowych na koszulkach czy fotografii potrzebnych np. do akcji charytatywnych.
Sublimacja
Jest to technika nadruku wykorzystująca zjawisko sublimacji. Nadruki wykonywane są specjalnie przystosowanymi tuszami i nanoszone na papier transferowy (papier do sublimacji). Tak przygotowany wydruk wraz z materiałem trafia do prasy o wysokiej temperaturze, gdzie następuje przeniesienie grafiki na ubranie.
Nie da się ukryć, że sublimacja jest procesem chemicznym, wykorzystującym barwniki, które łączą się tylko z włóknami poliestrowymi. Dlatego też druk ten stosuje się na jasnych materiałach poliestrowych takich jak odzież sportowa, bluzy i topy. Nadruk wykonany tą metodą jest praktycznie niewyczuwalny w dotyku.
Folia 3D
Ciekawym rozwiązaniem jest także znakowanie odzieży folią 3D. Pozwala ona na nanoszenie jednokolorowych logotypów. Folia jest wykonana z gumowej struktury odpornej na uszkodzenia podczas użytkowania.
Zalety folii 3D:
- żywa kolorystyka,
- możliwość wyboru grubości folii,
- interesujący efekt końcowy,
- duża żywotność nadruku,
- idealna dla prostych grafik.
Podsumowanie
Każda z dostępnych metod znakowania odzieży pozwala na wyróżnienie się na tle innych. Warto znać różne metody znakowania odzieży firmowej, sportowej czy pojedynczych egzemplarzy do użytku domowego. Każda z metod jest odpowiednia dla różnych materiałów, dlatego warto przed zleceniem wykonania nadruku skontaktować się z firmą wykonującą takie znakowanie. Doświadczeni pracownicy z pewnością doradzą i pomogą wybrać odpowiednią metodę do naszego materiału.